Login

UPlanners leert zichzelf te presenteren

16 september 2019

Hoe onze UPlanner Astrid leerde te pitchen…

Nadat iedereen weer was bijgekomen van een zeer geslaagd weekendje Texel, stond het volgende UPlanners event alweer op de agenda. Op 28 augustus kwamen we bij elkaar op ons thuishonk in Veenendaal voor een Pitch training gegeven door Rob Daamen van Bliqsem.

Voorafgaand aan de training werd en genoten van allerlei soorten heerlijke pizza’s. Dit was ook meteen een goed moment om bij te praten met de andere UPlanners. Hoe hebben zij het weekendje Texel ervaren en wat houdt ze momenteel bezig bij hun opdrachten? Altijd leuk om op te hoogte te blijven van wat andere UPlanners dagelijks doen en wat zij voor tips en tricks hebben!

Nadat iedereen weer energie had opgedaan, was het tijd om aan het werk te gaan. Rob trapte de pitch training af met een korte introductie over pitchen. De fijne kneepjes van het pitchen werden ons in korte tijd bijgebracht. Korte samenvatting, een goede en gestructureerde pitch bevat de volgende vier ingrediënten: opening – idee – bewijs – afsluiting. Deze woorden zijn inmiddels niet meer uit ons geheugen weg te denken.

In de opening wordt de aandacht van het publiek getrokken. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door een vraag, een anekdote of een verhaal. Daarna vertel je het idee. Dit kun je het beste doen in 1 of 2 zinnen en in begrijpelijke taal. Wanneer je een product pitcht, is het een goed idee om je product op dit moment te introduceren! Vervolgens geef je argumenten waarom jouw idee zo fantastisch is. Dit kan bijvoorbeeld met (verkoop)cijfers en feiten. Je moet kunnen aantonen waarom jouw idee van toegevoegde waarde is. Tenslotte vat je in de afsluiting de kernboodschap samen. Dit kun je bijvoorbeeld doen met een vraag, waardoor je het publiek triggert tot nadenken.

Na een aantal voorbeelden gezien te hebben (do’s & don’ts), was het tijd om zelf een pitch voor te bereiden. In korte tijd en onder lichte druk werden de eerste steekwoorden op papier gezet. We mochten zelfs een onderwerp kiezen, maar daardoor was het juist extra moeilijk om een onderwerp te bedenken. Als suggestie werd gegeven om jezelf te pitchen, een product naar keuze, een zelfbedacht product of een bedrijf.

Als afsluiting van de training moest iedereen zijn of haar pitch presenteren. Onderwerpen gingen van flesjes water, fit bits tot airco’s. Ook een persoonlijke pitch en een pitch over UPlanners zijn de revue gepasseerd. Na afsluiting van iedere pitch werd er kort besproken wat goed was en wat minder goed. Iedereen heeft in ieder geval zijn of haar steentje bijgedragen tijdens de evaluatie.

Al met al zijn er sterke pitches neergezet deze avond. Wat ook belangrijk is om mee te nemen, is dat niemand in het begin een perfecte pitch kan geven. ‘Practice makes perfect, right?!’ We nemen een aantal belangrijke handvatten mee waar we komende tijd mee kunnen oefenen. Zo is het bijvoorbeeld erg belangrijk om contact te maken met je publiek. Maak het interactief en geef je publiek stof tot nadenken. Maar het allerbelangrijkste voor een onvergetelijke pitch is het volgende: maak het persoonlijk!