Login

UPlanners krijgt een lesje RFID bij America Today

30 april 2019

Een impressie van de America Today kennissessie door de ogen van onze UPlanner Dyrene…

Een aantal weken geleden zijn we uitgenodigd op het hoofdkantoor van America Today in Diemen. Ze gaan ons team inwijden in de wereld van RFID in de fashion. RFID klinkt leuk en nieuw, maar ook wel een beetje onbekend. Gelukkig wordt in een, niet uren durende, presentatie uiteindelijk vanzelf helder wat het nu precies is. Samenvattend….RFID (Afkorting voor Radio Frequency Identification) is een techniek waarmee data wordt opgeslagen op een sticker (een RFID-tag of -label). Of, beter gezegd, op een minuscule chip. Via radiogolven leest een elektromagnetische lezer de gegevens op die chip af. Zo’n RFID-tag is piepklein en kan zonder problemen verwerkt worden in allerlei objecten (van bankkaarten tot voedingsmiddelen) en kan bijvoorbeeld ook huisdieren en zelfs personen ‘taggen’.

Terug naar America Today. Wat vooral interessant was om te zien, was hoe zij met de nieuwste technologie van RFID bezig zijn om het voorraadniveau te optimaliseren en de online verkopen te verhogen. Heel tof dat ze zo open waren en bereid om ons mee te nemen in hun stappenplan, testfases en ontwikkelingen. De test case over RFID chips op hun kleding maakte het allemaal nog realistischer.

Het voordeel van de chips is inmiddels wel duidelijk geworden. Toch blijven de kosten een belangrijke afweging om RFID te gaan gebruiken of niet. Het is op dit moment simpelweg niet voor elke branche rendabel om toe te passen. Ik ben in ieder geval zeker van plan om alle kennis die ik op deze dag heb opgedaan mee te nemen naar een volgende opdracht.

Dat we daarna met zijn allen nog heerlijk hebben gegeten bij ‘Bij Storm’ maakte het niet alleen een leerzame kennissessie, maar ook een heel gezellige. UPlanners rocks….