Login

UPlanners gaat achter de schermen bij Albert Heijn online

03 februari 2020

Onze UPlanners Anouk en Astrid gaan op bezoek bij… Albert Heijn Online!

Een distributiecentrum van Albert Heijn bezoeken staat op de bucketlist van menig Uplanner. UPlanners Astrid en Anouk grepen dan ook hun kans toen Jong Logistiek Nederland een bedrijfsbezoek gepland had bij Albert Heijn Online, de snelst groeiende tak van AHOLD/Delhaize. Het event werd geleid door de Vice President eCommerce himself, Marcel Holtmaat.

Marcel trapte af met een boeiend verhaal over zijn bijzondere loopbaan van meer dan 30 jaar binnen AH om vervolgens dieper in te gaan op het reilen en zeilen binnen het vernieuwde distributiecentrum in Eindhoven. Voor zowel Astrid als Anouk was het een erg interessant bezoek. Voor Astrid, omdat ze op dit moment voor de strategisch partner van Ahold/Delhaize werkt en het grootste deel van het kaas assortiment aan Albert Heijn levert. Extra gaaf om dan ook eens binnen AH een kijkje te kunnen nemen en te weten waar de door haar geplande kaas naartoe gaat. Anouk heeft in haar Supply Chain verleden artikelen gepland voor de AH en Delhaize winkels en zelfs nog bij een lokale AH winkel gewerkt, dus ook zij had duidelijke herkenningspunten.

De zogenaamde E-store werd in 2017 geopend. Op de locatie in Eindhoven kunnen 40.000 orders per week gepickt worden. Vanuit dit DC vertrekken de welbekende blauwe busjes rechtstreeks naar de klant, maar ook de hubs in het zuiden van het land worden door dit DC bevoorraad. Tijdens de presentatie werd al snel duidelijk hoe omvangrijk en belangrijk het Online DC voor Albert Heijn is. Dit gevoel werd nog meer versterkt tijdens de rondleiding in het DC. Op een ontzettend efficiënte en doordachte manier wordt het de orderpickers zo makkelijk mogelijk gemaakt. Dit is erg belangrijk, want dit minimaliseert de kans op fouten. Daarnaast is de snelheid waarmee de medewerkers werken indrukwekkend. Fun fact: medewerkers blijven hier gemiddeld 1 jaar werken, maar in het vriesgedeelte waar het -25 graden is, is juist het minste verloop van medewerkers. In dit team werken mensen al jaren samen. Zou je niet denken toch?

Toch blijft ook Albert Heijn voor uitdagingen staan. Met het huidige aantal Online DC’s kan Albert Heijn de groei van E-commerce niet bijhouden. Daardoor moeten er meer DC’s gebouwd worden, waardoor capaciteit geen issue meer zal zijn. Ook op een lager niveau zijn er verbeteringen mogelijk. Op het gebied van item completeness (99,6%), order completeness (87%) en delivery on time (98%) valt nog veel winst te behalen. Albert Heijn is zich hiervan bewust, want alleen dan kunnen ze voorop blijven lopen. Ze willen het graag elke dag weer een beetje beter doen. Niet verrassend dat Continu Verbeteren één van de belangrijkste pijlers voor ze is.

Kortom, een indrukwekkend bezoek met een leuke groep Logistieke professionals.

Meer weten over het bezoek van Astrid en Anouk? Je weet ze te vinden op anouk@uplanners.nl of astrid@uplanners.nl! 😉